Doorgaan naar hoofdcontent

De Regeltjes - Capstone abilities

Iedere keer dat je D&D-karakter een level omhoog gaat, krijg je nieuwe vaardigheden. Op ieder level gaan je hitpoints omhoog, op sommige levels krijg je een Ability Score Improvement of een feat, en vaak heeft je class ook nog een bijzondere vaardigheid voor je. Een Fighter die level 5 bereikt, krijgt een extra aanval, een Rogue kiest op level 3 z'n archetype en daar hangt dan weer en zwik aan opties aan, et cetera. Het stijgen in level en het daarmee aan elkaar rijgen van nieuwe vaardigheden is een van de kernpunten van D&D voor vele spelers.

Als je level 20 wordt in een class, dan krijg je de Capstone Ability van die class. Een 'Capstone' is Engels voor 'de bovenste steen' en betekent in deze context dat je het hoogste niveau hebt gehaald - je hebt de class uitgespeeld als het ware. Deze capstones zijn aan de class verbonden en krijg je op lvl 20. Level 20 is tevens het hoogst haalbare voor je hele karakter. Dat betekent dat je geen capstone kan halen als je een multiclass karakter bent, dus als je levels hebt genomen in meerdere classes. In mijn vorige blogpost gaan we al in op sommige gevolgen van multiclassing, hier bespreken we misschien wel de grootste tekortkoming van een karakter dat z'n vaardigheden heeft verbreed: nooit meer toegang tot een capstone.

In het ontwerp van D&D 5E zitten een paar uitgangspunten:

  • Het moet simpel zijn; D&D 5E is er erg op gericht om nieuwe spelers aan te trekken en die moeten niet begraven worden onder een berg complexiteit
  • De dingen die een Class spectaculair en uniek maken, zitten in de eerste levels van die Class; wederom wil D&D nieuwe spelers aantrekken en die moeten zich meteen als ze beginnen te spelen uniek en krachtig voelen.
  • Veel campaigns zullen niet snel voorbij level 14 gaan. In het design is dan ook minder aandacht besteed aan de hogere levels - Lore-technisch gaat het design er een beetje van uit dat je rond level 14/15 'met pensioen' gaat.
  • Waar mogelijk moeten spelers het spel kunnen verrijken met homebrew: Spells, uitrusting, Backgrounds, eigen classes, feats, werelden, monsters etc.

Veel van die designkeuzes laten het spel op hogere levels dus een beetje in de kou staan. Hiertegen wil ik voorstellen om de Capstone Abilities los te halen van classes en als separate Capstone Features te beschouwen. In de algemene tabel voor Character Levels (die we in de vorige blogpost al hadden bijgewerkt), komt nu op Level 20 dan de toekenning van de Capstone Feat ook op de lijst. Wat zijn dan de design goals van mijn Capstone Feats?
  • Spelers moeten beloond worden als ze level 20 halen, of dat nu in een class is, of als multiclass.
  • Aan niet alle level-20 Abilities is evenveel aandacht besteed; door ze los te halen van de class kunnen spelers en DM's sommige zwakheden uit het systeem halen en vervangen met homebrew.

Concreet wil ik de Capstones zoals die zijn wel behouden, maar dan als losse feats. Deze feats krijgen twee restricties - wat jammer is, want 5E doet z'n uiterste best om geen restricties op te leggen in de regels (in tegenstelling tot eerdere edities). Iedere Capstone heeft als restrictie dat je Character Level 20 moet zijn, en dat je ten minste 13 levels in een class moet hebben. Op die manier kun je van een karakter met Fighter 13/Cleric 7 duidelijk stellen dat Fighter z'n hoofd-class is en in mijn mening zou deze speler bij het behalen van level 20 aanspraak moeten kunnen maken op de Capstone Feat van de Fighter.

Misschien dat in jouw spelersgroep bepaalde Capstones als zwak worden beschouwd. De Bard, Monk en Sorcerer bijvoorbeeld hebben maar een zeer beperkt herstel van hun unieke class abilities en meestal nog zeer situationeel ook, waar de Barbarian een volle +4 krijgt op twee vaardigheden. Daar zit nogal een verschil in power-level in. Nu de Capstone Feats los zijn gehaald van de class, zou je de zwakkere feats kunnen vervangen of aanvullen met een homebrew feat. Je kan ook de vereisten van een capstone zo aan kunnen passen dat deze toegankelijk wordt voor twee of meerdere classes.

Daarnaast zou je ook aparte capstones kunnen maken voor multiclassers die geen 13 levels in een class hebben. Heeft iemand de Fighter/Cleric gelijk opgebouwd naar 10/10? Heeft iemand drie classes (Sorcerer 9/Warlock 7/ Fighter 4)? Heeft iemand een level in iedere class genomen? (OK, die nodigen we niet meer uit...). Met class-onafhankelijke capstones kun je dit gat voor al deze spelers opvullen.

En je kan capstones nu zelfs voor single-class spelers nog verder van flavor voorzien. In de basisregels heeft de Paladin een aparte capstone voor ieder van z'n subclasses, maar iedere andere class niet. Nu kun je voor de Trickster(Rogue) een capstone maken die beter bij dit archetype past dan de standaard Rogue capstone.

In onderstaand overzicht is weergegeven welke capstone abilities er nu al zijn in de basisregels en welke voorwaarde ik er aan zou verbinden om deze op level 20 te kiezen. Daaronder volgen een paar voorbeelden van de aanpassingen die je in dit systeem kan doen.

Voorwaarde Naam Omschrijving
BARB 13 Primal Champion  +4 STR, +4 CON, limits for each are raised to 24.
BARD 13 Superior inspiration When rolling initiative and you have no Bardic Inspirations, gain one.
CLER 13 Divine Intervention D.I. works without rolling for it.
DRUI 13 Arch-druid Unlimited Wildshape, no VS components for spells, wildshape casting.
FIGH 13 Extra Attack (3) 4th attack.
MONK 13 Perfect Self When rolling initiative and you have no Ki points, gain four.
PALA 13-OoD Holy Nimbus Aura of holy light for 1min, creatures starting in 30' take 10 dmg. Adv on saving trows against fiends and undead.
PALA 13-OoA Elder Champion For 1 min: regain 10 hp per turn, casting paladin spells that take 1 action are now a bonus action, enemies in Melee have disadvantage against your spells.
PALA 13-OoV Avenging Angel For 1 hour: wings, fly speed 60'. Aura of menacing 30'; Wisdom save or become frightened.
RANG 13 Foe Slayer Once per turn Wisdom bonus on attack or damage against favored enemy.
ROGU 13 Stroke of Luck Once per long rest, turn a missed attack into a hit, or take 20 on an ability check.
SORC 13 Sorcerous Restoration After a short rest, regain 4 spent Sorcery points.
WARL 13 Eldritch Master Once per long rest, regain all spell slots after entreating patron for 1 min.
WIZA 13 Signature Spell Choose two 3rd level spells; they are always prepared, don't count towards your prepare-limit and once per short rest you can cast them without expending a spell slot.


Voorbeeld 1: Misschien vind je de capstone van de Sorcerer te zwak; je kan de capstone van de Wizard openen voor meerdere classes:

Signature spells
Prereq: Wizard 13 or Sorcerer 13
Choose two 3rd level spells; they are always prepared, don't count towards your prepare-limit and once per short rest you can cast them without expending a spell slot.

Voor deze capstone zou het benodigde level wat omhoog kunnen (level 15?), omdat er twee ingangen in deze capstone zijn. De bedoeling - die in die hogere voorwaarden tot uiting komt - is dat deze capstone is bedoeld voor de meer gespecialiseerde spellcaster.

Voorbeeld 2: Ook zou je aparte capstones kunnen maken voor subclasses; dus een capstone voor de Rogue subclass Arcane Trickster:

Spell Muncher
Prereq: Rogue/Arcane Trickster 13
Whenever an enemy casts a spell for which you succeed on a Dexteritiy saving throw, you counter the spell. You regain one spell slot of a level equal to the countered spell, or lower if you not yet expended any slots of that level or the spell was level 5 or above.

En natuurlijk zou je interessante capstones kunnen bedenken voor de verschillende Sorcerous Origins of Warlock Patrons.

Voorbeeld 3: We kunnen een capstone maken voor een Druid/Barbarian multiclass

One With Nature
Prereq: Barbarian 7 and Druid 7
When you wildshape, you automatically enter rage. You can cast Druid spells while raging.

Reacties