Doorgaan naar hoofdcontent

De Regeltjes: Multi-classing en Ability Score Improvements

In Dungeons and Dragons heeft je karakter een bepaalde Class. Je Class bepaalt welke acties dat karakter kan ondernemen in de wereld. Is je Class Wizard, dan heb je toegang tot machtige toverspreuken. Is je Class Monk, dan heb je vuisten en voeten zo snel als Bruce Lee. En is je Class Rogue, dan sluip je als een dief door de nacht.

Iedere keer dat de spelers genoeg XP hebben verdiend om een level te stijgen, kunnen ze kiezen om dat level te nemen in de Class die ze al hebben, of in een andere Class. De best wel breekbare Wizard kan een level in Fighter nemen en zo toegang krijgen tot betere pantsers, bijvoorbeeld. Hij krijgt de hitpoints van de Fighter (voor dat level), hij krijgt alle skill-, tool-, weapon- en armorproficiencies die bij een lvl1 Fighter horen, en alle andere eigenschappen. Een nadeel is dat de Wizard niet groeit als tovenaar, dus geen nieuwe spreuken leert, niet in staat is om meer spreuken te gebruiken, etcetera, maar daar krijgt de speler dan alle Fighter-vaardigheden voor in ruil.

Een ander ding dat kan gebeuren als je levelt, is Ability Score Improvement (ASI). Als je level 4 wordt, of lvl8, 12, 16 of 19, mag je twee van je basis-scores (Strength, Dexterity, Constitution, Intelligence, Wisdom en Charisma) met één  punt verhogen (of één score met twee punten). In plaats daarvan mag je ook een 'feat' kiezen (zie Ch.6 in de PHB).

Wat ik echter vreemd vind, is dat deze ASI's zijn gekoppeld aan het level in de Classes, en niet aan het totale level van het karakter. Voor een aantal dingen kijken de regels naar het aantal levels dat je hebt in een bepaalde Class (Fighter, Wizard, Rogue etc.) maar voor andere dingen worden al die Class Levels bij elkaar opgeteld voor je Character Level (om je algemene niveau van ervaring uit te drukken). Aan je Character Level hangt je Proficiency Bonus bijvoorbeeld, en de hoeveelheid XP die je nodig hebt om je volgende Level te halen. Om te laten zien dat de ASI's gelijk lopen tussen (bijna) alle classes heb ik in deze tabel weergegeven wanneer iedere class de ASI krijgt (en ja, er zijn 3 uitzonderingen, maar daar kom ik later op terug):


Class
ASI at lvlBARBBARDCLERDRUIFIGHMONKPALARANGROGUSORCWARLWIZA
1
2
3
4ASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/Feat
5
6ASI/Feat
7
8ASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/Feat
9
10ASI/Feat
11
12ASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/Feat
13
14ASI/Feat
15
16ASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/Feat
17
18
19ASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/FeatASI/Feat
20

Waarom ik dat vreemd vind, is om het volgende: Als ik er op lvl3 achter kom dat mijn Wizard een te makkelijk doelwit is en met mijn vierde Level in de Fighter class dip, mis ik de level 4 ASI. Immers, de ASI's zijn vastgelegd in de Class levels, niet in het Character Level. En een WIZ3/FIG1 krijgt dan geen ASI. Dat is jammer, omdat je als totaal-level 4 toch wel kan stellen dat je zoveel meer ervaren bent dat dit tot uitdrukking mag komen in je basis-scores. De Rogue, die wel vier levels in dezelfde class heeft genomen, die krijgt 'm wel! En ook omdat dit voor bijna iedere Class op precies dezelfde momenten valt snap ik niet waarom dit Class-gebonden is, en niet Character-gebonden. Ander frappant voorbeeld: als het mijn Wizard wel bevalt om zijn Fighter-kant verder te ontwikkelen, kan ik dus lvl WIZ3/FIG3 worden. Met mijn volgende twee levels koop ik zowel nog een level WIZ als een lvl FIG en Boem, twee ASI's achter elkaar.

In mijn homebrew voorstel zou ik de ASI dan ook aan het character-level koppelen, waarmee het staatje uit hoofdstuk 1 van de Players Handbook er zo uit komt te zien:

Experience PointsLevelProficiency BonusAbility Score Improvement / Feat
01+ 2
3002+ 2
9003+ 2
2,7004+ 2Yes
6,5005+ 3
14,0006+ 3
23,0007+ 3
34,0008+ 3Yes
48,0009+ 4
64,00010+ 4
85,00011+ 4
100,00012+ 4Yes
120,00013+ 5
140,00014+ 5
165,00015+ 5
195,00016+ 5Yes
225,00017+ 6
265,00018+ 6
305,00019+ 6Yes
355,00020+ 6

En zoals gezegd, er zijn drie uitzonderingen: De Fighter krijgt een extra ASI op levels 6 en 14, en de Rogue op lvl 10. En die ASI's kunnen we gewoon in de Classes laten zitten: probleem opgelost. Als we alle andere ASI's (die iedere Class krijgt op lvls 4, 8, 12, 16 en 19) maar uit de Class tabellen halen en naar Character Level brengen. In mijn mening geeft dit een consistentere groei voor de karakters van de spelers, en wordt niemand extra gestraft voor hun (vaak creatieve) multiclass build - waar deze karakters al lijden onder een verminderde groei van hun kern-vaardigheden).

Dan heb ik ook nog een mening over de Class-specifieke vaardigheden op Level 20 (de zogeheten capstone features), maar die snijden we aan in een andere post.

Reacties