Doorgaan naar hoofdcontent

Ch 05 - Terug naar Vriespunt

De Coole Gasten vertrekken uit Ascore, op weg naar Vriespunt. Ter hoogte van het Arn-bos zien ze een groepje tovenaars in overwegend blauwe mantels dat bezig is met vreemde dingen. Dit blijken Mystra's Wevers te zijn, die metingen doen naar de kwaliteit van de Weave. Ze doen onderzoek naar de val van Sundabar en de gevolgen daarvan op de Weave. Jullie mogen helpen onderzoeken, hier is Mystra's Flame en daar kun je mee meten. Als jullie ooit nog richting Silverymoon gaan, zouden jullie dan de Zilveren brug over kunnen steken om verslag uit te brengen bij de ruïnes net voor the High Forest?

Aangekomen in Vriespunt wordt de groep hartelijk begroet door een enigszins bezorgde Hilgar. Het verzoek om zich te verenigen met Ascore zal even moeten wachten tot Anni weer terug is - die is op patrouille tussen Sundabar en Vriespunt, maar zou snel terug moeten komen. Waar Hilgar zich op dit moment zorgen over maakt, zijn de Dwergen. Een maandje geleden hebben de Coole Gasten een groepje Dwergen naar Vriespunt gebracht. Zij hebben een brief verstuurd naar Citadel Adbar met een briefing van hun situatie. Er kwam een bericht terug met orders om de mijn in Vriespunt maar te onderzoeken, en wat nieuwe spullen, en daar gingen ze. In de eerste dagen kwamen er een hoop werk-geluiden uit de mijn en kwamen de Dwergen er ook nog wel eens uit voor een warme maaltijd. Dat is nu al zeker vier dagen niet meer gebeurd. Kunnen jullie even een blik gaan werpen?

In de mijn gaat een natuurlijke grot na een metertje of vijftig over in een duidelijke mijn: versterkingen met balken, stukje spoor, krappere doorgang. Hier is meteen een afsplitsing waar een ijzer-ader is gevolgd, en een deel waar simpelweg gesteente is gemijnd. Achterin de steenmijn hebben de Dwergen een kampje opgeslagen.

In het kampje is een kampvuurtje aangelegd, omringd met drie bedrollen. Er liggen nog wat mijnspullen, en aan twee kanten van het kampje staan bijna identieke kisten. De eerste kist bevat 3 potions of healing en ook een een uitneembare tray met gereedschap en daaronder wat monsters. De andere kist een is een mimic. Zodra Elf deze kist open wil maken, probeer de 'kist' om 'm op te vreten. De Coole Gasten weten de Mimic op andere gedachten te brengen.

Achter het kamp loopt de proefboring door totdat er metselwerk te zien is. De gang wordt afgesloten met een dubbele deur. Op deze deur is de beeltenis van een eenhoorn aangebracht, met een saffier als oog. Storm herkent het symbool van Mielikki, Godin van het Bos. De deur staat op een kier en de Coole Gasten gaan naar binnen. Achter de deur zien ze een hek in de gang, en vlak voor dat hek splitsen er twee zijgangen af naar links en rechts. Achter dat hek staat een Minotaurus met een enorme bijl. "Ha, nog meer bezoekers! Ik zou jullie normaal gesproken opjagen, maar ik ben nog aan het spelen met mijn Dwergjes..." De Minotaur draait zich om en loopt weg; hij sleept zijn bijl over de grond en trekt een vonkenspoor achter zich aan. De Coole Gasten willen de achtervolging inzetten, maar zien dat het hek op slot zit. Dat houdt Elf echter niet lang tegen; hij opent het slot met zijn dieven-gereedschap en sluipt achter de Minotaur aan. Terwijl Elf vooruit gaat en speurt naar vallen, houdt Lia mentaal contact met hem. Na ongeveer twintig meter, op de rand van Lia's blikveld in deze donkere tunnel, wordt Elf plotseling gegrepen door een vijand! Nog voor hij doorheeft wat er gebeurt, wordt Elf geheel opgeslokt door een grote, vierkante drilpudding, die naar het lijkt geheel gemaakt is van maagzuur.


Een kreet van pijn trekt door de mentale verbinding en Storm en Lia schieten Elf te hulp. Ze zien hoe elf zich ontwurmt uit de blubber van een Gelatinous Cube, maar die laat zo'n lekker hapje niet zomaar gaan. De Cube lanceert doorzichtige tentakels om Elf weer te grijpen, maar hij maakt geen kans tegen de gecombineerde krachten van de Coole Gasten.

Nadat de Cube is verslagen, besluiten Lia en Storm om iets dichter achter Elf aan te lopen. Elf bespeurt nog net op tijd een touwtje op enkelhoogte dat door de gang is gespannen, en de Coole Gasten ontwijken een val terwijl ze verder door de gang trekken. Na vijftig meter, en nog twee afsplitsingen naar links, komen ze opnieuw voor een deur. Deze deur is iets kleiner, en ernaast zitten drie gaten in de muur. Achter ieder gat zit een knop, en boven ieder gat staat een pictogram: een koe, een schaap en een vis. Lia ziet dat de vis niet in het rijtje thuishoort, steekt haar hand in het gat en drukt op de knop; de deur gaat open. In een kamertje van 3x3 meter is opnieuw een deur met drie gaten: een vierkant, ruit en een driehoek staan hierboven. Bij Lia gaan de raderen kraken: "Hmm, een vis hoort in een aquarium, en die zijn vierkant." Elf wil 'op het knopje drukken!', steekt zijn hand in het gat en drukt op de knop. Deze keer schiet er een angel in zijn uitgestoken hand en Elf voelt een vergif in z'n pols branden. Au! "Oh, " denkt Lia, "een aquarium is gemaakt van ruitjes!" Om het uit te proberen steekt ze het uiteinde van haar gevechtsstaf in de opening, en ook deze keer wordt er een angel gelanceerd. Met kracht wordt het uiteinde van de staf versplinterd. Storm weet nu in ieder geval welke knop de deur opent, en drukt, met succesvol gevolg, op de knop met de driehoek.

Achter de deur is een kamertje van 3x3, met een deur met drie gaten: boven de gaten staan een groene bol, een paarse bol en een blauwe bol. De Coole Gasten nemen geen risico's en Elf stuurt z'n Mage Hand naar voren om op de knoppen te drukken. Hoewel de angel verschijnt bij poging een. heeft Mage Hand daar geen last van. Ook in de achterliggende kamer (Runes die de spells Magic Missile, Fireball, en Disintegrate) wordt geen risico gelopen, en uiteindelijk zwaait de deur naar de binnenste kamer open.

De Coole Gasten staan in een ruimte waar de Minotaur ook is, achter hem drie kooien waar de Dwergen in zitten. "Speelkwartier!" roept de Minotaur voordat hij de strijd induikt met z'n bijl. De klappen vliegen over en weer als Lia een dreun uitdeelt met een van haar toverspreuken. De Minotaur brengt z'n hoorns naar beneden en torpedeert de Bladesinger. Lia kan 'm niet ontwijken en valt zwaar gewond op de grond in de laatste voorkamer. Na deze charge is zijn rug onbeschermd, en dat is een onverstandige zet als Elf in de kamer is! Uiteindelijk, nadat Elf de Minotaur vast wat mals heeft gemaakt, maakt Storm met zijn morgenster het karwei af. Nu de Minotaur gevallen is, kijken de Coole Gasten nog eens goed rond in de ruimte. De Dwergen worden bevrijd, en een van hen wijst op de geschriften op de muur: "Hierbij veroordeel ik, Mielikki, voor zinloze moord en onnodige wreedheden tegen de inwoners van het bos, de Minotaur Jarrik tot een eeuwig verblijf in deze gangen!" Blijkbaar zat Jarrik in dit gangencomplex opgesloten onder de berg omdat Mielikki hem wilde straffen. Nu is het aan andere goden om Jarrik's misdaden te beoordelen.

De dwergen worden bevrijd, en zijn de Coole Gasten heel dankbaar. Hun mijn-coöperatie betaalt voor geredde Dwergen - ingestorte mijnen of andere catastrofes - 500GP per kop. De Coole Gasten zien echter af van deze beloning, als de Dwergen in dienst treden van Ascore. De hele weg terug uit de mijn zijn de Dwergen bezig met de plannen voor hun eigen bedrijf, de Ascore Mijn Maatschappij, met als startkapitaal de 1500GP - hun eigen reddingsgeld dat ze toebedeeld hebben gekregen van de Coole Gasten. Hilgar - en de teruggekeerde Anneabrimbor - zien ook wel brood in deze deal; er zijn in Vriespunt wat vluchtelingen uit Sundabar neergestreken en voor die mensen is de werkgelegenheid heel belangrijk.

Reacties