Doorgaan naar hoofdcontent

Homebrew Spell: Detect Resistance / Vulnerability

Veel monsters hebben weerstand tegen bepaalde soorten aanvallen: duivels vangen niet de volledige schade van normale slag- en steekwapens, en bepaalde draken zijn in het geheel resistent tegen vuur. Daartegenover staat dat monsters soms zwaktes hebben; skeletten bijvoorbeeld pakken dubbele schade van hamers en andere botte wapens.

Meer ervaren spelers kennen veel van deze regels meestal al uit eerdere D&D-sessies. Grotere groepen hebben meerdere kansen om proefondervindelijk vast te stellen wat wel en niet werkt: hetzij door directe aanvallen, of door een spreiding in vaardigheden als History, Nature, Survival, Arcana, ...

Aan onze keukentafel zit een kleine groep van onervaren spelers. Om ook hen inzicht te geven in krachten en zwakheden van tegenstanders, heb ik volgende toverspreuk ontwikkeld.

Detect Resistance / Vulnerability

1st-level divination
Casting Time: 1 action
Range: 60 feet
Components: V, S
Duration: Concentration, up to 1 minute
You target any creature you can see within range, and dissect it with your mind's eye. When casting this spell, and for every round thereafter while you hold concentration, you can use an action to learn one of this creature's resistances, vulnerabilities, or immunities. The caster is aware when there is nothing left to learn about the creature.
The spell can penetrate most barriers, but it is blocked by 1 foot of stone, 1 inch of common metal, a thin sheet of lead, or 3 feet of wood or dirt.
At higher levels: When you cast this spell using a spell slot of 2nd level or higher, you learn one additional trait per round for each slot level above 1st.

Reacties