Doorgaan naar hoofdcontent

Ch 03 - De Vluchtelingen

Als Anneabrimbor en de Coole Gasten terugkomen in Vriespunt, is ook Imzadi daar. Imzadi is een Elven-dame, en kapitein van de Stadswacht van Sundabar. In eerdere jaren is ze net als Anni lid geweest van de Nether Road Walkers, de groepering die zich inzet voor een veilige route tussen Sundabar en Citadel Adbar langs het Nether-gebergte. 

Imzadi schetst een kort beeld van de crisis die zich in de afgelopen maand heeft ontvouwen in Sundabar, en vraagt de party om hulp bij het toegankelijk maken van Ascore. Anni blijft achter in Vriespunt, om daar de wegen vrij te houden en richting Sundabar op zoek te gaan naar achtergebleven vluchtelingen.

Dat er een cataclysmische gebeurtenis had plaatsgevonden in Sundabar waardoor grote groepen vluchtelingen naar Ascore zijn getrokken, weten de Coole Gasten al, maar de details zijn schimmig. Het is duidelijk dat de mensen uit Sundabar in hoge nood verkeren, als ze een stad als Ascore - die al zevenhonderd jaar onbewoond is! - beschouwen als beste optie. Onderweg naar Ascore vertelt Imzadi wat er een maand geleden is gebeurd:
  • De Heren van de Raad kregen plotseling bezoek van een mysterieuze Profeet, die vanuit het niets de raadkamer instapte, de mededeling deed dat Sundabar in groot gevaar is, en ook zomaar weer verdween. Direct daarop volgde een aardbeving.
  • De volgende avond verscheen de Profeet in de stad, alwaar hij op verschillende pleinen de mensen toesprak en ze opriep de stad te verlaten! Ook nu weer verscheen hij tot de Markies en raadde aan om de stad te verlaten, want onheil was onderweg. De mensen, gesterkt door de koppige Dwergen, waren niet van plan om door een trillinkje en een mysterieuze bezoeker de stad zomaar te verlaten. Die avond was er weer een aardbeving!
  • De volgende ochtend, vlak voor zonsopkomst, gaf de Profeet de laatste waarschuwing; die avond zou Sundabar voor een catastrofe komen te staan, dus pak je spullen en vlucht! Uit voorzorg leek het de Heren van de Raad maar beter om inderdaad de stad te verlaten en een kamp op de slaan langs de Nether Road. De Dwergen moesten er echter niets van weten en besloten om in de Onderstad te verblijven. Met minachting keken ze toe hoe de mensen, elfen en anderen hun spullen op karren laadden en de stad verlieten.
  • Die avond was er een enorme aardbeving, en een monster zo groot als vier huizen rees op uit de aarde om de stad aan te vallen! Een voorbijtrekkende groep tovenaars wist het monster nog enigszins te vertragen voordat ze sneuvelden - waarmee nog meer inwoners de tijd hadden om de stad te ontvluchten - en toen richtte het monster zijn ogen op de stad. Welke zondes de bewoners van Sundabar hebben gepleegd die de Goden zo zwaar wilden afstraffen, weten we nog niet, maar van de Bovenstad bleef weinig over. Het monster leek niet bijzonder slim, en heeft zich dan ook niet bemoeid met de Onderstad, voordat het zich aan de andere kant van de stad weer in de grond voorde en verdween zonder spoor.

Sundabar was verwoest, onbewoonbaar voor de mensen. Op zoek naar een nieuwe woonplek zijn de overlevenden naar Ascore getrokken, in de hoop daar de oude, verlaten Dwergenstad te kunnen betrekken.

Op basis van dit verhaal heeft Lia haar hersens gepijnigd om erachter te komen of ze ooit over zo'n monster heeft gehoord - dat heeft ze niet, maar het hele verhaal heeft wel een dermate indruk op haar gemaakt dat ze extra informatie over deze entiteit zou herkennen en aan dit incident kan linken. Aangezien Imzadi het een paar keer omschreef als 'straf van de Goden', richt Storm een gebedje aan Bahamut om te kijken of zijn god hem verder in kan lichten. Bahamut reageert met een wrange smaak in z'n mond, waarmee hij kenbaar maakt dat het Sundabar-incident inderdaad met de Goden te maken heeft, maar sterker gelieerd is aan Arcana dan aan Divina.

De tocht is traag, want de Coole Gasten nemen een aantal wagens mee met extra voedsel, dekens, en wat andere benodigdheden; ook de bewoners van Vriespunt hebben ng bijgedragen aan dit noodconvooi. Onderweg vindt een Displacer Beast onze Party - en de spullen in de karavaan - wel een lekker hapje. Een fel gevecht volgt, waarbij een van de stadswachten wordt verrast door een tweede Displacer Beast! Na het gevecht wordt door Storm EHBO toegepast en overleeft Brett de Stadswacht de terugreis naar Ascore. Hij bedankt Storm en Bahamut uitgebreid.


Imzadi moet opmerken dat ze deze beesten alleen van legendes kent en dat ze eigenlijk niet thuishoren op deze wereld - Imzadi weet dat Displacer Beasts thuishoren in the Feywilds, een andere plane. Voor nu werkt de party onder de assumptie dat de Beasts zijn meegereisd met iets of iemand anders die de oversteek waagde van die plane naar Faerun.

Eenmaal aangekomen bij het tentenkamp voor de poorten van Ascore, krijgen de avonturiers een rondleiding. Om te beginnen worden jullie bedankt door Markies Guiseppe di Firenzi, voorzitter van de Heren van de Raad en leider van het vluchtelingenkamp. Daarna ontmoeten we Robert Timmer, leider van de algemene verzameling van ambachtslieden; hij waardeert de hulp die Elf probeert te bieden bij het repareren van een wagen, maar helaas lukt het ook hem niet... Hierna wordt de winkel van Marco Priszek aangedaan, alwaar Lia een potion of Healing koopt en probeert om met een Minor Illusion niet-bestaande goederen aan de koopman te verpatsen. Storm ziet wat er gebeurt en grijpt in voordat Lia de koopman kan bedotten.

Als laatste volgt een tour langs de vers aangelegde akkers, waar Zuster Marie-Claire druk bezig is om met alle kracht die Chauntea in haar ronde, robuuste gestel heeft gestopt gewassen aan de aarde te onttrekken. Door Elf's oplettendheid worden twee mansgrote molshopen opgemerkt die vrij plotseling op de net geploegde akkers verschijnen, en kan de veldwerker die ernaast staat een veilig heenkomen zoeken als er twee Ankhegs uit de grond springen. Imzadi, die de rondleiding verzorgde, rent weg om wat van haar stadswachten te verzamelen. Als ze terugkomt, liggen er al twee Ankhegs dood op de grond - eentje heeft er duidelijk geleden onder zware hamerslagen en de andere smeult nog wat na van onder z'n chitineplaten.

Elf ziet met zijn ambachts-oog dat het pantser van een van de Ankhegs nog nauwelijks beschadigd is, en waarschijnlijk wel tot pantser vermaakt kan worden voor Storm. Uit dank voor de bescherming van het transport en de velden stelt Guiseppe hier werklieden voor ter beschikking.

Reacties